Viimeiset hämmästyttävät nähtävyydet

Espanja-päiväkirja: 6. päivä (6.5.2014)

Heräsimme aamulla tällä kertaa Tarragonasta ja lähdimme heti matkaan bussilla hotellin aamupalan jälkeen. Tämän päivän ensimmäinen kohde oli roomalaisaikainen akvedukti, jonka hyväkuntoisuus hämmästytti meitä. Saatoimme lähes kuulla veden solinan akveduktia pitkin, vaikka oikeasti se on ollut jo pitkään poissa toiminnasta.

Jatkoimme matkaa lämpimässä bussissamme kohti Unescon maailmanperintökohteen arvonimen saanutta Pobletin luostaria. Siellä asuu edelleenkin 31 munkkia, jotka huolehtivat luostarista, ja sen todella huomasi. Sisäpihan puutarha oli erinomaisessa kunnossa ja näimme ikkunasta, kuinka yksi munkki pesi ruokasalin lattiaa keskittyneesti. Heillä oli myös oma kauppa pystyssä, josta pystyi ostamaan munkkien kokonaan itse tekemiä tuotteita, kuten hunajaa ja oliiviöljyä.

Pikaisten tuliaisten oston jälkeen jatkoimme taas bussilla matkaa suuntanamme viimeinen nähtävyys koko kulttuurimatkallamme – Montserratin luostari. Bussin vihdoin pysähdyttyä kapean sillan viereen, pääsimme hetkeksi virkistäytymään pihalle. Luostari sijaitsee korkealla vuorella, jonne menimme pitkällä vaijerihissillä. Vuorelle saavuttuamme yllätyimme, kuinka suuri kylä siellä olikaan! Olimme kuvitelleet, ettei siellä ole muuta kuin muutama munkki luostarissaan, mutta paikka vilisikin turisteja! Varsinkin jos olisi halunnut päästä katsomaan Mustaa Madonnaa, olisi pitänyt jonottaa ainakin pari sataa metriä.

Palasimme takaisin maankamaralle jälleen vaijerihissillä, josta näytti olevan vieläkin upeammat maisemat alaspäin mennessä. Lähdimme ajelemaan takaisin Barcelonan lentokentälle väsynein silmin. Kaikki paitsi kuljettaja nukkuivat lähes koko ajomatkan! Nyt piti enää selvitä kaksi lentoa, kolme lentokenttää ja yksi pieni ajomatka Suomessa päästäkseen omaan kotiin nukkumaan ansaitut ruhtinaalliset viisi tuntia!