VENETSIA

Aamulla odotti siirtyminen Venetsiaan. Päivä alkoi bussimatkalla keskustaan, sillä hotellimme ei sijaitse Venetsian saarella ,vaan sen esikaupunkialueella. Bussit olivat todella täysiä, ja jouduimme menemään yhteensä kolmella bussilla, sillä paikalliset tunkivat sisään ensin. Noin 20 minuutin matkalla oli siis tiivis tunnelma, mutta onpahan nyt sekin koettu!

italia2015 1535

Saavuttuamme Venetsian keskustaan matkustimme vesibussilla lähelle Pyhän Markuksen toria. Vesibussista näki Venetsiaa hyvin, ja näkymät olivat aivan upeat! Pyhän Markuksen torilla kävimme Basilica di San Marcossa, jonka jälkeen oli muutama tunti vapaa-aikaa. Palazzi Ducale jäi tältä kertaa näkemättä, sillä pääsyliput olivat liian kalliit. Vapaa-ajaksi saimme tehtävän ottaa kolmesta eri kohteesta selfie ja näyttää ne opettajille. Puoli neljän maissa pääsimme ihastelemaan Gallerie dell’accademian taideteoksia. Gallerie dell’accademia on suuri ja hieno venetsialainen taidemuseo. Siellä vierähti lähes kaksi tuntia, jonka jälkeen halukkaat pääsivät tutustumaan Da Vincin keksintöihin eräässä kirkossa järjestettyyn näyttelyyn. Myös gondolilla ajeleminen oli mahdollista, mutta kallista.

italia2015 1541

italia2015 1638

italia2015 1663

italia2015 1675

Päivän kruunasi perinteisesti yhteinen illallinen, jossa söimme hyvin ja nautimme toistemme seurasta. Ilta oli sekä hyryläläisille että kellokoskelaisille reissun viimeinen. Fiilikset matkalla hotelille olivat ristiriitaiset. On haikeaa lähteä pois Italiasta takaisin kylmään Suomeen loputtomien koulutehtävien pariin, mutta toisaalta oma sänky ja ruisleipä saavat hymyn huulille. Yhteishenki oli illalla huipussaan, ja hyväntuuliset laulut raikuivat vesibussissa paluumatkalla. Kaiken kaikkiaan päivä oli yksi parhaista.