16.4 Viimeinen päivä Portugalissa

Aamu alkoi niin kuin aikaisemmatkin agoramatkamme aamut; söimme aamiaisa hotellilla ja lähdimme yhdeksän aikaan metrolla kaupungille. Matkan viimeinen kulttuurikohde oli Tejo-joen toisella puolella sijaitseva Santuário do Cristo Rei -patsas, jonne menimme ensin lautalla ja sitten bussilla. Patsas on jäljitelmä Rio de Janeiron kristuspastaasta ja sen kokonaiskorkeus on yli 100m.

4fbecdde-e853-4573-97bc-3a6858c0a9f7

5a4b8432-ffec-4998-a0aa-15902d6c69c1

Pääsimme hissillä patsaan juureen 82m korkeuteen, missä allamme avautui koko  kaunis Lissabon. Sää oli epävakaista ennustuksista huolimatta aurinkoinen, minkä ansiosta maisemat olivat vielä upeammat.

c971b3f8-1531-441d-8521-e0651f5d2187

48b12388-ae0d-4e84-9a7d-6f1544f620c1

Tämän jälkeen saimme valita lähdemmekö ratikka-ajelulle vai taidemuseoon, ennen kuin iltapäivä Lissabonissa oli vapaa-aikaa.  Monet kävivät vielä viimeisen kerran ostoskeskus Colombossa ostamassa tuliaisia, sekä syömässä naapuruston ravintoloissa.

Tapasimme kuudelta hotellilla, otimme matktavaramme ja opettajat pitivät hienot kiitospuheet, jolloin aloimme vasta tajuta että matka häämöttää loppuaan. Kaikki olivat samaa mieltä siitä, että matka oli onnistunut ja ryhmä paras mahdollinen. Kello 18.30 lähdimme bussilla hotellilta kohti lentokenttää. Bussimatkalla soi musiikki ja tunnelma oli iloinen siitä huolimatta, että yhteinen viikkomme oli lopussa.

Agora2016 -porukka Kristuspatsaan juurella.

Yhdeksältä sanoimme heipat Lissabonille ja nousimme lentokoneeseen. Kotimatka Suomeen kesti noin 5 tuntia, jonka aikana uupuneet matkalaiset yrittivät parhaansa mukaan nukkua.

_MG_6565

Kello 01:43 uni maistui myös opettajille.

Aamu nejältä Helsinki-Vantaan lentokentällä hyvästelimme toisemme halauksin ja suuntasimme väsyneinä, mutta monia uusia tuttavuuksia ja kokemuksia rikkaampina omiin sänkyihin nukkumaan. Näin saatiin Agoramatka2016 päätökseensä.