ROOMA JA ETELÄ-ITALIA 2022

Keskiviikko 12.10 Pantheon, Suomen suurlähetystö ja paluumatka Roomasta Helsinkiin

Päivämme alkoi hotellin hyvällä aamupalalla, jonka jälkeen luovutimme huoneemme. Rooman sää oli tavalliseen tapaan aurinkoinen ja lämmin.

Suuntasimme metrolla kohti Rooman keskustaa, josta kävelimme Pantheonille. Ilmaisen sisäänpääsyn takia vierailimme myös sen sisällä. Pantheon on parhaiten säilynyt antiikin aikainen monumentti Roomassa.

Pantheonin jälkeen suuntasimme kohti Suomen suurlähetystöä. Tapasimme suurlähettiläs Pia Rantala-Engbergin. Hän kertoi urastaan ulkoasiainhallinnossa. Myös ministerineuvos Ilkka Nordberg kertoi meille suurlähetystön työstä. Hän myös vastasi meidän kysymyksiin koskien diplomaattiuraa. Suomen suurlähetystö teki meidän vierailusta myös postauksen Facebookiin. Sen voi käydä lukemassa oheisesta linkistä.

Kuvassa voi olla 9 henkilöä, istuvat ihmiset, seisovat ihmiset ja sisätila

Tämä jälkeen suuntasimme bussilla lentokentälle. Kentällä vietimme hetken aikaa ja teimme viime hetken ostoksia, kunnes lähdimme takaisin Suomeen. Lento pääsi lähtemään etuajoissa ja lentomatka kesti vain noin kolme tuntia. Matka kotiin sujui turvallisesti. Matka oli kokonaisuutena hyvin kiinnostava ja silmiä avaava kokemus. Yhteensä matkalla tuli käveltyä noin 90 km.

Tiistai 11.10. Vatikaanivaltio ja Priscillan katakombit

Tänään oli Italian Agora-opintomatkamme viimeinen kokonainen päivä.

Aamumme alkoi herkullisella hotelliaamiaisella, jonka jälkeen oli vuorossa metromatka kohti Ottavianon metroasemaa, mistä oli lyhyt alle 10 minuutin kävelymatka Vatikaanimuseoon. Saavuimme paikalle hyvissä ajoin, jonka takia meillä oli pientä odottelua museon sisäänkäynnin aulassa, kunnes saimme mukavan englanninkielisen oppaan kertomaan museosta ja sen kohteista.

Vatikaanimuseon sisäänkäynti.

Vatikaanimuseon hieno sisäänpääsykortti.

Opastettu kierros Vatikaanimuseossa käsitteli erilaisia historiallisia esineitä ja Vatikaanin historiaa ylipäätään. Kierros päättyi Sikstuksen kappeliin, missä puhuminen ja valokuvaaminen oli kiellettyä (mikä ei kylläkään ihan toteutunut jokaisen kohdalla). Kappeli ei ollut niin hieno, kuin oletimme ja kokemustamme pilasi käsittämätön turistien määrä.

Vatikaanimuseon oppaamme selittämässä kierroksen kohteista.

Vatikaanimuseo sisälsi hienoja esineitä, patsaita ja muita taideteoksia.

Vatikaanimuseossa oli useita freskoja.

Museo jatkui hieman vielä Sikstuksen kappelin jälkeen ilman opastusta. Museovierailun jälkeen menimme vielä katsomaan Pietarinkirkkoa ulkoa käsin. Tämän jälkeen meillä oli noin 2 tuntia vapaata aikaa Vatikaanivaltion läheisyydessä. Tällä ajalla menimme syömään, ja oli aivan pakko mennä Burger Kingiin, koska pitsa ja pasta alkoivat pursuamaan korvista.

Pietarinkirkko.

Herkullinen ja iso pikaruokaravintolan annos maistui kovaan nälkään.

Omatoimisen ruokailun jälkeen kiertelimme vielä omalla pienellä porukalla turistikauppoja, joissa lähestulkoon kaikissa myytiin täysin samaa tavaraa. Kaiken kukkuraksi joku myyjä luuli meitä afrikkalaisiksi ja antoi meille ilmaiset korut, joista olisi kuitenkin lopulta halunnut maksun. Tässä oli siis kyseessä varoittava esimerkki huijausyrityksestä.

Parin tunnin vapaa-ajan jälkeen kokoonnuimme agoralaisten kanssa Pietarinkirkon edustalle, minkä jälkeen matkamme jatkui metrolla Priscillan katakombeihin. Katakombit olivat mielestämme mielenkiintoisin kohde tältä päivältä, vaikka luita ja pääkalloja ei siellä enää ollutkaan. Katakombit oli opintomatkamme ensimmäinen paikka, jossa jouduimme käyttämään maskeja.

Katakombien sisäänkäynti on Via Salaria -kadulla benediktiiniläisluostarin kautta.

Katakombien jälkeen kävelimme takaisin Sant’Agnese-Annibalianon metroaseman kupeeseen hakemaan kolmen pallon jäätelöt (Italiassa gelatot), jotka maistuivat erityisen hyvältä pitkän päivän jälkeen. Jokainen sai valita itselleen mieluisat vaihtoehdot ja ne kuuluivat matkan budjettiin. Jäätelöiden nauttimisen jälkeen sai matkustaa joko hotellille tai shoppailemaan kaupungille (kaatosateeseen).

Makoisa gelato-jäätelö.

Kaatosade yllätti shoppaillessa.

Ma 10.10 Villa Lante, Forum Romanun ja Colosseum

Lähdimme aamulla kohti Villa Lantea, joka on Suomen tiedeistituutti Roomassa. Aamu ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan ja sekosimme vähän bussi aikatauluissa ja busseissa. Sitten kun bussiin oli päästy lähdettiin kohti Villa Lantea. Onneksi olimme lähteneet matkaan ajoissa, joten olimme kuitenkin perillä edeltä sovitun aikataulun mukaisesti. Villa Lantessa tutustuimme paikan historiaan ja arkkitehtuuriin. Etenkin Villa Lanten terassilta aukeaa huikea näkymä Rooman kaupunkiin.

Sieltä päästyämme lähdimme syömään lähellä sijaitsevaan Tasteveren kaupunginosaan. Söimme perinteistä italialaista ruokaa eli pizzaa ja pastaa. Ruuan jälkeen lähdimme bussilla kohti Rooman keskustaa. Seuraava etappi oli Forum Romanum. Meidän ryhmä piti pienen esittelyn paikasta, ja sen jälkeen saimme kiertää vapaasti tässä laajassa kohteessa.

Ennen seuraavaa kohdetta eli Colosseumia osa ryhmästä meni hakemaan vettä, koska ilma oli varsin lämmin. Menimme istumaan ja lepuuttamaan jalkojamme, koska kaikkien jalat oli aivan poikki. Sen jälkeen menimme colosseumin sisään, jossa kiersimme viitoitetun reitin mukaisesti katsomon eri osissa.

Su 9.10 Matka Napolista Roomaan, Espanjalaiset portaat ja Fontana di Trevi sekä AS Roman peli

Tänään saavuimme 2,5 tunnin bussimatkan päätteeksi Roomaan! Matka Napolista Roomaan sujui yhden pysähdyksen taktiikalla. Huoltoasemalla täydensimme eväsvarastoja ylihintaisilla tuotteilla. Roomassa meitä odotti laadukas B&B Pietralata, joka ylitti odotuksemme. Hotelli oli ihan metroaseman vieressä. Tämä helpotti liikkumista.

Päivällä kävimme ihastelemassa Rooman suosituimpia nähtävyyksiä, kuten Espanjalaisia portaita ja Fontana di Trevin suihkulähdettä. Kohteiden loistoa varjosti hieman turistien runsas määrä alueella. Kävimme syömässä alueen hienoissa ravintoloissa. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului myös Pantheonilla vierailu, mutta se oli valitettavasti kiinni. Sinne pääsimme viimeisenä matkapäivänä.

Illalla lähdimme kulkemaan kohti jalkapallo-ottelua. Fiilis oli katossa ja ihmiset olivat hyvällä mielellä. As Roma kaatoi Leccen numeroin 2-1. Tunnelma stadionilla oli hohdokas, erityisesti As Roman fanikatsomossa, jossa istuimme. Pelin jälkeen yllätyksiltä ei vältytty. Meidän pieni ryhmä istui katsomossa eri sektorissa ja pelin jälkeen pääsimme bussilla metroasemalle. Sitten huomasimme, että tämän linjan metro ei enää kulkenut. Heräsi kysymys, miten pääsemme hotellille. Päätimme napata ensimmäiset taksit, mitä löysimme ja näin päästiin turvallisesti hotellille ja nukkumaan. Suurempi ryhmä lähti eri puolelta katsomoa toiselle pysäkille ja pääsi bussilla metrolinja B:lle, joka toimi vielä tuohon aikaan. Onneksi näimme pelin kaikki maalit, vaikka jouduimme lähtemään ennen pelin loppua pois. Näin vältimme 65000 katsojan ruuhkat.

La. 8.10 Duomo, Castel Sant Elmo ja Napolin arkeologinen museo

Aamupalan jälkeen suunnattiin kello yhdeksän aikaan kävellen kohti Napolin tuomiokirkkoa Duomoa.

Kirkko on rakennettu 1300-luvulla ja on tänäkin päivänä tärkeä kohde napolilaisille. Kirkossa säilytetään pyhän Januariuksen kuivunutta verta, jonka sanotaan muuttuvan nestemäiseksi vuosittain. Mikäli niin ei tapahdu, uskomuksen mukaan Napolia kohtaa jokin onnettomuus.

Kirkko oli hyvin koristeellinen, paljon maalauksia ja kultareunuksia, sekä hulppea pääalttari. Seiniä koristi kaikkien kirkossa toimineiden piispojen muistomerkit.

Pääalttarin lisäksi kirkon sivuilla oli monia pienempiä alttareita, jotka osoitettu pyhimyksille. Vierailun aikana yhdellä pienemmällä alttarilla piispa alkoi pitämään aamun jumalanpalvelusta.

Kirkkovierailun aikana matkailijoiden lisäksi paikallisia kävi paljon rukoilemassa. Suurin osa heistä niiasi/kumarsi ja tekivät ristinmerkin pääalttarin edessä. Myös töihin saapuva pastori kumarsi yhdelle maalaukselle ja teki ristin rintaansa.

Kun istuimme ulkona portailla, tietä kulki mies skootterilla ja kirkon ohi ajaessaan teki ristinmerkin rintaansa. Tuomiokirkko ja uskonto näkyivät olevan merkityksellisiä asioita napolilaisille.

Sitten vuorossa oli Castel Sant Elmo. Matkamme alkoi kävelymatkalla funikulaarille, joka täyttyi aika lailla Agora-porukkamme johdosta. Matka ylös meni hyvin kunnes funikulaari pysähtyi hetkeksi kesken matkaa, jolloin osa porukasta vaikutti pelkäävän, että funikulaari lähtee liukumaan takaisin alas. Tietenkään niin ei käynyt.

Ylhäällä meitä odotti Elmon huikeat muurit ja kävely ylös Castel Sant Elmon muureille. Se oli raskasta. Linnan sisältä löysimme myös kummallista porukkaa, jotka näyttivät viljelevän jonkinnäköistä viljaa linna sisällä syvällä kuopassa.

Näköalat ylhäältä olivat uskomattomat ja sanoin kuvaamattomat. Kuvien ottamisessa jossain kohdassa jopa hieman pelotti, että puhelin voisi tuulen johdosta tippua.

Alastulo se vasta kauheaa olikin. Mukulakivet joiden päällä kävelimme olivat niin epätasaisia, että pelkäsin nilkkojeni puolesta. Minulle ja kaverilleni tuli aika kiire, joten yritimme päästä mahdollisimman nopeasti kuitenkin kaveri unohti ylös hänen aurinkolasinsa ja lähti niitä hakemaan ripeästi. Kohde oli tosiaan hyvä valinta vaikka se ottikin kaikki voimat mitä kehosta löytyy ja loppupäivä menikin aika väsyneellä fiiliksellä.

Ruokailutauon aikana menimme etsimään ravintolaa. Eksyimme hetkeksi, kunnes löysimme kivan ravintolan funikulaarin läheltä. Ravintolassa tilasimme kaikki saman ruuan. Ruoka oli jotain taikina tai makaroni palloja ja tomaattikastiketta. Ei menny kyllä jatkoon. Se taikinainen maku vei jotenki sitä muun ruuan makua, mutta ainakin se täytti. Sitten palasimme funikulaarille, jossa ystäväni shoppailivat aurinkolaseja. Lähdimme siitä sitten muun ryhmän kanssa seuraavaan kohteeseen.

Lounaan jälkeen tavattiin sovitussa paikassa, funikulaarin alatasolla. Lähistöllä oli markettimyyjä, jolta osa kävikin ostamassa aurinkolasit, tietysti tinkien.

Seuraava kohteemme, Napolin arkeologinen museo, oli hieno ja yllätti suuresti. Kiehtovaa tutkittavaa oli yllin kyllin. Sisältöä oli esimerkiksi Pompeijista ja antiikin Roomasta. Aulassa oli myös hieno flyygeli,  joka kaikui kauniisti suuressa aulassa, kun Martta soitti sitä taitavasti.

Yksi silmää hivelevä kohde oli luusta kaiverretut esineet, kuten esimerkiksi erilaiset nimilätkät ja nopat.

Hapettuneita kuparisia esineitäkin oli mielenkiintoista tutkia. Esillä oli monenlaisia pannuja ja miekkoja, myöskin tikareita.

Hotellille palattua osa oli jäänyt kaupunkiin tekemään ostoksia ja osa virittäytyi rantakierrokselle. Tämä ylimääräinen kohde jäi kuitenkin näkemättä, sillä bussilippuja ei saatu ostettua. Rantaporukka palasikin hotellille ja kaikki lähtivät illalliselle. Tämä päätti päivän yhteisen osuuden.

Päivän jälkeen kassassa oli yhteensä 20 153 askelta eli noin neljätoista kilometriä.

Perjantai 7.10. Napoli ja Pompeji -päivä

Heräsimme aamulla kukonlaulun aikaan. Tai siltä se ainakin tuntui, pitkän ja rankan  ensimmäisen reissupäivän jälkeen. Aamupala syötiin Casertan hotellissa. Tarjolla oli croissantteja, kuivaa leipää, marmeladia ja makeampia leivoksia sekä oudon makuista kahvia.

Aamupalan jälkeen, noin klo 8.45 aikoihin, suuntasimme matkamme kohti Casertan juna-asemaa ja lähdimme Napoliin. Menimme junalla jonkin aikaa ja vaihdoimme sitten loppumatkasta metroon. Emme päässeet koko matkaa metrolla, koska hotelliamme lähinnä oleva metroasema Universitas oli remontissa. Jouduimme siis kuljettamaan matkatavarat kävellen seuraavalta asemalta. Timo varoitteli meitä sanoin, “Napoli onkin sitte eri maailma kuin Caserta”. Napolin moninkertainen hälinä Casertaan verrattuna olikin selvästi huomattavissa heti ensisilmäyksellä. Hyviä tekoja tehtiin jo aamupäivästä kun toisen epämiellyttävä ruoka päätyi toisen koko päivän ravinnoksi. :)

This image has an empty alt attribute; its file name is 5qfvrwyt0U_3vJg4AIrrKneXgApCCl8fHwvjnvmVEW5UNMyRQtEdoCpW_XAKCSGmqRD4qxpwQhBBJhm8Or9XiqxYj0Xr2mEfINSnEziFblCBg-yihS84D39E2K7vWGxMInj5SP8CyyxVWBHl6XcfGlHvLjcEAAwIG1jDLoNsXHkIMil4_X_KljzbNg

Casertan juna-asema & metrokartta.

Vaikka matkatavaroiden raahaaminen lämpöisenä päivänä ympäri Napolia oli tukalaa, selvisimme siitä ja saavuimme hotelliimme, Hotel Nettunoon.  Raahasimme painavat kamamme Napolin hotellimme ylimpiin kerroksiin 4 & 5. Jätimme matkatavarat huoneisiin ja lähdimme kiertämään vapaasti lähiympäristöä ruokapaikkoja etsien. Söimme mm. pizzerioissa ja mäkkärissä. Kaupungilla oli osittain hiukan vaikeaa liikkua suuren mielenosoituksen takia, jonka syy ei meille vielä tätä kirjoittaessa ollut meille selvinnyt.

This image has an empty alt attribute; its file name is SrbPATsCrELtbJ8KPbfewJB-srUaxIffaMHe8L8aFI6WVvXInWb0gDjPM1s814fOjLqzPDxju6wEXHPJ8TDP3D2SomnkkWiSvFfs0g1nB7kOl5ZBqulbj7Vq9U1xlcAuNH1RJdCRDQtvl6eKGFKUQwAiUoeJi4q3PEf8ixysy8BptslTaM4gCahQ0g

Mielenosoitus & mäkkärin safka sekoilut. (mm. pekoni big mac ilman pekonia ja kanasalaatti ilman kanaa…)

Lounaan jälkeen tapasimme hotellin edessä, ostimme vettä kuumaa päivää varten lähikaupasta ja lähdimme kohti juna-asemaa. Ari jakoi kaikille junaliput ja menimme odottamaan junaa laiturille. Junat muistuttivat Subway Surf -pelin junia ja olivat sisältä tunkkaisen oloisia. Pääsimme kuitenkin oikealle asemalle ja suunnistimme Pompejin sisäänkäynnille. Timo odotti meitä jo sisäänkäynnille ja näytti tyytyväiseltä, kun kaikki olivat päässeet turvallisesti perille. Menimme sisään Pompeijiin turvatarkastuksen kautta ja päivän kohde-esittelyn jälkeen pääsimme kulkemaan vapaasti alueen sisällä.

This image has an empty alt attribute; its file name is qOkwSxGc63NLWseIuBN0I9fS2YiLzonv4zAgYhFJbsi9pZemCpcq0fF94O1DkrOv30-EQWxRNwA23LMRoSVMHmxUAsxlveUXUXha1SdmMiArfbLXq1vGtWHlG-D3nOD4KidsFwp9IJUhfMkyTNpiHVyYJ16xSc7nCK1062bHy4Cbbgk2RsP4mytxQQ
This image has an empty alt attribute; its file name is HwCmbXXJd63yWUH4SVtrtWSi8mDuGNykMoiJF3CzJWraPgRiCEzHfrsGRiugn_xu6WRVajJghOFJVKIBle5tXLSO6mRvmSky-FTiuJhbvqnNHgdX657vUNOo724kAGk76_LlypTMxqQj-wL0pAtecrkyFYC6ilyck07ZiZOzxtvxlFg9n1609FClug

Pompejin amfiteatteri.

Pompejissa oli reilut pari tuntia aikaa kierrellä. Suosituimpia kohteita olivat mm. amfiteatteri, mysteerien huvila, Faunin talo ja teatteri. Kun olimme kierrelleet tarpeeksi Pompejin alueella, saimme poistua lähikojuihin ostamaan pientä purtavaa, juomista ja matkamuistoja.

This image has an empty alt attribute; its file name is BGUEF9uAn-aBitMxOpOZ3I86RXlRIpLQh9SGE8qa3F4X1rqCfOpYyBUXKcVySUawcRUOq4MskKEEv13T-MFdypYFzKxzX_Rvt6bUE0NFXFeUhNRtJhwLsS2yu73xRX7WCCLobaJ5Fcr6qQ6kHDed-_4PhEepPX8j8r87Ocv626-anceGbsrzRDRWjQ
This image has an empty alt attribute; its file name is MjxGz4u7Q8eDydh7yrcCsgLAOPHS9-XN4woi3PsbKy9bX8khh0TzIo_Spm6cJifrCFEa9lIJVRUNUabR0OkrKT9bLHVhMauGhEUkd2qVjUIQpr3NefN_vQFoNaw2WYF9ZaPW6ucpg01kgPMJLxNdG40uJPFqgKjXJ3pD5CIE2ctY_vXr5ONU1UgHlw

Pompejissa tavattu söpö kissa & vanhaa arkkitehtuuria Pompejin kaupungista.

This image has an empty alt attribute; its file name is -g7L3L5tpaby77KsGrMZoSdplD9Xh47oWgKLG2RqYjlfa9S0TbEA6u0KvK1fsQaaJ0ZVJMnE9R3514MVBtnJZ-eD-7xn962QB4nBxOr2fSG0qznqmC-TAh3qr8M_ySIjG99n2C_oQ9au7fFZbEnOdXVZ1H3STm6bbWceGN7nT2bnFm8faDMlzLtrJg
This image has an empty alt attribute; its file name is cPa0wVkVBfxYQqUnOg6TJqfRd7sdU9OFvkjAakAWCW66vyS49ZOJAgCB7MRpsQr2pqPsuiiwvAB-7UvMfYLiKoOhkjebsLy9A67jOPgR_MDzmM-lPBkinBXzpCtinROEV3tWW4RrRrYNatL3BnRNTZ5ca8ACXujvczva_EjjhZD3jDM1W4gl60Slag
This image has an empty alt attribute; its file name is 0L2aFiUNZE16YL_ySHF044_Dd6LRoy-Gw4024lDLkrI6VbGgaS1m4uYotFbulbQP9JDaNJEBcMkKbGGKvKBUpo10dRt9Dq7HXM6jMzDI0tR8LMliIE6osmVE9LjkJjFrcMtchCSAji1qIGOVUilrxCEMc9RLWlpJ0rXJHpa9ZGMPad2vdeb3CFTveg
This image has an empty alt attribute; its file name is LD4CD1LSAgcPrHRO3NAvirZXvRTH-fydFmxhOHnmSSiNJHu15GEiIjIz3HKWe-YFz-gtLJTrovJKvtryuhW_WLyxhcjuM50eU689CFVbRkvj5d9GvtL5iT7GG9zVf-y9khzAsCkE7YC9xQ_S_8hadJBgY0BSYEEXERQFjtYHHKgQ3EwwRqWlBQ7XAQ

Pompejin maisemia.

Kun kaikki olivat kokoontuneet sovittuun tapaamispaikkaan Pompeji kierroksen jälkeen, lähdimme juna-asemalle tien toiselle puolen, leimasimme liput ja jäimme odottamaan junaa. Pääsimme kovin ahtaissa tunnelmissa takaisin Napoliin ja kävelimme juna-asemalta hotellille. Auringonlasku oli nätti ja haaveet rannalle pääsemisestä haihtuivat pimeyteen.

This image has an empty alt attribute; its file name is Lci2EvwxFllU4lRPA5YiN1ADCmwRHEJodNJWrMjxgJ26C1makz7dSW64rx0lAga6NssMhCfIAx00VB_JC5n8YErQ03iQci6HT3Q9VkAaqYH5ZlZhYGMfOsTOXbN2VSz2vdXZRfYKxGDZJRUVHxREUoxngc3am5-0jSMJeMWjPnhaTr6KxbKJ40m2uA
This image has an empty alt attribute; its file name is t6fR3b10rC4mtZWvnbixDtZnarW_uyqBG09VdB0SsBYMkDNZfkLmqpGlYcHYFJyQIyIjGt2OnUktsusZY7SsLUFyo92V0Xhxk1bU0-dWfOEeHkBOpnjO_SNk3KK7_z7V-SsN3kLzD8jssgMdvuKE5xBMkqtOCEGqsqsHBDGxyGcSO9BckO21OTmJLg

Pompei Scavin juna-asema ja auringonlasku.

Illalla kaikki saivat taas vapaasti etsiä omat ruokapaikkansa tai kierrellä lähistöllä. Hotellille piti palata klo 22.00. Sen jälkeen alkoivat iltapisut ja -pesut. Hyvää yötä!

Torstai 6.10 – Matkapäivä ja Casertan linna

Heräsimme kolmen aikoihin aamulla erittäin huonosti nukutun yön jälkeen. Meitä kaikkia jännitti lento ja koko matka. Lähdimme lentokentälle hyvissä ajoin, jo viiden aikoihin. Lento Roomaan lähtisi klo 7.50. Saavuimme lentokentälle omilla kyydeillämme.

Teimme lähtöselvityksen jo edellisenä päivänä, joten meidän täytyi vain kirjata matkatavaramme ruumaan. Pienen säädön jälkeen pääsimme lähtemään turvatarkastusta kohti. Kukaan ei joutunut lisää testeihin ja turvatarkastuksestakin selvittiin :D Meillä oli vielä hyvin aikaa ennen lennon lähtöön, joten menimme ostamaan aamupalaa. Lentokentällä tunnelma oli jännittynyt ja kentällä oli ruuhkaa.

Pääsimme vihdoin lentokoneeseen, joka oli ihan täyteen buukattu. Joidenkin meistä täytyi istua yksin, mutta onneksi lento oli lyhyt. Vilma nukkui koko matkan, Emma ja Susan ei saanut unta. Lento meni hyvin vaikka Vilma ei saanut mustikkamehua, koska nukkui.

Saavuimme Rooman lentokentälle klo 10.15 aikoihin. Kävelimme erittäin pitkän matkan hakemaan matkatavaroitamme. Lentokenttä oli yllättävän iso, isompi kuin Helsinki-Vantaan. Edessä olisi pitkä bussimatka Roomasta Casertaan, ensimmäiseen kohteeseemme ja hotelliimme. Tottakai pienen säädön ja pitkän kävelyn jälkeen löysimme bussin. Matkamme kohti Casertaa alkoi.

Bussimatka oli pitkä. Bussissa ei saanut syödä tai juoda muutakuin limua. Meitä kaikkia väsytti ja nälkä oli kova. Onneksi ilmastointi toimi ja Vilma taas nukkui. Tuntui siltä että emme edenneet mihinkään, tosin olihan matkaa reilu 200km. Liikenne Italiassa on sekavaa. Melkein kukaan ei noudata liikennesääntöjä ja kiilaa kaikkien eteen. Lisäksi erikoisuutena meille tuli se, että jos ajat moottoritiellä joudut maksamaan siitä. Matkan aikana oli kaksi tullipysäkkiä.

Ensimmäisen hotellimme nimi oli Hotel Regina, joka sijaitsi Casertassa. Caserta itsessään oli suloinen pieni kaupunki, mutta silti ihmisiä riitti. Nälkä oli kova. Kello oli tässä vaiheessa kaksi. Päädyimme kaikki hakemaan leivät hotellin viereiseltä huoltoasemalta. Komeat italialaispojat olivat varmasti tyytyväisiä siihen, että reilu 20 ihmistä tulee ostamaan leipiä heidän pieneltä huoltoasemaltaan.

Ensimmäinen vierailukohteemme oli Casertan palatsi, joka oli noin 10 minuutin päästä hotellilta. Kävelymatka tuntui kuitenki pitkältä raskaan aamupäivän jälkeen. Lisäksi lämpöä oli reilu 20 astetta ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Suomen koleaan ja kylmään säähän verrattuna täällä oli meille helle.

Palatsi oli valtava. Puistoalue oli lähes 3 km pitkä, ja puiston päädyssä sijaitsi lumoava Englantilainen puutarha. Saimme valita menemmekö puiston päähän bussilla vai vuokraammeko pyörät. Halusimme vuokrata pyörät, joten menimme vuokrauspisteelle. Kukaan pyörän vuokraajista ei puhunut englantia, joten Susan, muutaman Italian kurssin käyneenä koitti puhua heille italiaa. Pyöriä ei kuitenkaan saanut viedä kolmen kilometrin päässä, puistoalueen päädyssä, sijaitsevaan The English Gardeniin, joten otimme kyydin pikkubussilla.

The English Garden oli luonnonkaunis todella huoliteltu puistoalue, jota kiersimme melko kapeita hiekkateitä pitkin. Puistosta löytyi korkeiden puiden sekä muiden kasvien lisäksi muun muassa puro, bambumetsä sekä lumoava joki.

Puiston jälkeen lähdimme pikkubussilla kohti Casertan palatsia. Matka näytti lyhyeltä, mutta se oli pitkä. Pääsimme Casertan palatsiin sisälle. Palatsi oli suuri ja siellä oli monia eri huoneita, kuten pukeutumishuone, kirjasto sekä kesähuone. Palatsikierroksella meinasimme läkähtyä kuumuuteen, mieitimme miten joku on voinut asua niin tukalassa tilassa. Kierrettyämme palatsikierroksen lähdimme kohti Casertan keskustaa. Kävimme katsomassa kauppoja ja etsimässä hyviä ruokapaikkoja.

Lähdimme hotellille päin ajoissa, sillä meillä oli takana rankka matkustuspäivä. Hotellimme oli alle kilometrin päästä keskustasta, mutta kävelymatka tuntui sitäkin pidemmältä. Kun saavuimme hotellille aloimme valmistautumaan illallista varten. Suihku teki hyvää pitkän ja rankan päivän jälkeen, vaikka hotellihuoneemme suihkun katossa oli hometta..

Illallinen oli hotellin tarjoama. “Primo piattoksi” eli ensimmäiseksi ruokalajiksi saimme tomaattipastaa ja “Secondo piattoksi” saimme lihaa ja perunaa. Jälkiruoaksi saimme tiramisua. Ruoka oli hyvää ja ruoan jälkeen meitä väsytti paljon. Nukahdimmekin hyvin nopeasti.