KROATIA 2018 – Lentomatka Splitiin ja Trogir

10.4. Lentomatka ja ensimmäinen päivä Kroatiassa

Ensimmäinen päivä alkoi aikaisin aamulla vauhdikkaasti kolme tuntisella lennolla Helsinki-Vantaalta Splitiin.

Saavuttuamme Kroatiaan menimme bussilla majoittautumaan hostelliimme Apartments Medenaan, joka on kieltämättä suomalaisen silmään eksoottinen kohde.

Se koostuu parista kymmenestä rapatusta kivirivitalosta, jotka on maalattu kirjavin värein.

Majoittautumisen jälkeen lähdimme Trogiriin, jossa ensimmäisenä kävimme syömässä iltapäivällä pienryhmissä vapaa-valintaisissa ravintoloissa.

Tämän jälkeen lähdimme katsomaan pyhän Laurentiuksen katedraalia, joka oli käsintehtyjen erittäin tarkkojen yksityiskohtien ja rosoisen kiviulkokuorensa puolesta erittäin vaikuttava näky.Kiipeäminen katedraalin torniin avasi huikeat näkymät koko Trogirin kaupunkiin. Seuraavaksi jatkoimme matkaa Kamerlengon linnoitukselle, jonne kulkiessamme poikkesimme ohimennen Cipikon palatsin, sekä herttuan palatsin ja kaupungintalon seinustojen kautta.

Kamerlengon linnoitus oli kieltämättä mielenkiintoinen kokemus, sillä sen mahtavat kivimuurit ja iso sisäaukio, johon kaupunkilaiset hyökkäyksen sattuessa kerääntyivät turvaan, olivat suomalaiselle lähinnä puurakennuksiin tottuneelle jylhä näky. Linnoituksen jälkeen oli vuorossa vapaa-aikaa, jonka aikana porukka kävi syömässä päivällisen, ja ostamassa ruokaa iltapalaa varten.