KROATIA 2018-KRKAn kansallispuisto, Primosten, Sibenik

2.Päivä – Kansallispuisto ja historialliset kaupungit

Heräsimme tänään ensimmäistä kertaa Kroatiassa. Useimmat meistä olivat nukkuneet hieman huonosti lentoa edeltävänä yönä, mutta porukasta näki, että suurin osa oli saanut kunnolla unta.

Pikaisen aamupalan jälkeen hyppäsimme bussiin, joka lähti Primosteniin. Primosten on siis keskiaikainen kaupunki saarella Adrianmeren rannalla. Kaupunki säilyi turkkilaisten valtauksesta ja nimi “Primoste” tarkoittaa suomeksi “sillattua”. Pääsimme ihailemaan kaupungin kirkkoa, joka on siirretty saaren korkeimmalle kohdalle.

Primostenin jälkeen siirryimme Sibenikiin, jossa päivän ryhmä johdatti meidät ensimmäisenä Pyhän Laurentiuksen katedraalille. Siellä ihailimme upeaa arkkitehtuuria, jonka paikalliset olivat venetsialaisten rahoittamana veistäneet. Katedraali oli arkkitehtuuriltaan renessanssityylinen, mutta oli vahingoittunut Jugoslavian hajoamissotien aikana. Seuraavaksi päivän ryhmä johdatti meidät pienen oikopolun kautta kohti Pyhän Mikaelin linnoitusta, mutta kuten matkoilla välillä käy emme kuitenkaan päässeet linnoitukseen.

Tämän jälkeen pääsimme ruokailemaan ruokailemaan valitsemaamme paikkaan Sibenikissä.

Emme kuitenkaan ehtineet olla kauaa Sibenikissä, sillä olimme varanneet venematkan KRKA:n upeaan luonnonpuistoon. Luonnonpuisto, kuten Pyhän Laurentiuksen katedraali oli selvinnyt useista konflikteista, joita Kroatian alueella on ollut.

Pienen bussimatkan jälkeen saavuimme itse puistoon, jossa varaamamme vene odottikin. Hyppäsimme kyytiin, jonka jälkeen lähdimme Krka-jokea pitkin kohti vesiputousta. Ennen vesiputousta, ohitimme suurenmoiset kalliot, jotka ympäröivät meitä.

Rantaan ja sieltä vesiputouksen tyköön päästyämme, otimme yhteiskuvan.

Useimmat meistä haltioituivat vesiputouksista ja luonnonpuiston kauneudesta. Useimmat meistä ikuistivat itsensä ja vesiputoukset samaan kuvaan.

Aikaa ei kuitenkaan ollut loputtomasti ja päädyimme siirtymään muutaman tunnin kuluttua taas bussiin, joka vei osan meistä hotellille ja osan Trogirin kaupunkiin, jossa eilen kävimme.

Oleskelimme muutaman tovin Trogirissa, jonka jälkeen suuntasimme takaisin hotellille. Hotellille päästyämme saimme kuulla, että itse tasavallan presidentti oli käymässä Trogirin kaupungissa. Vaikka emme törmänneet Saleen, niin silti hauska yhteen sattuma.